värdeskapande - bild på pengarKonsumenter ska inte behöva handa med hjärtat, utan bör bara handla med hjärnan och leta efter produkter som de tycker är bättre än andra. “Det är smart att göra saker hållbart”, säger Fredrik Franke på PwC, och menar att girighet kan bli den driver som löser dagens utmaningar och på sikt räddar planeten. I veckans pod blir det också tydligt att hållbarhet inte längre handlar om välgörenhet, utan om business. Välkommen att lyssna!

Värdeskapande – därför är hållbarhet en smart strategi

fredrik franke_värdeskapande 2Fredrik Franke har tidigare arbetat som bl.a. global CSR-chef på Ericsson, och arbetar sedan 2002 på PwC som ansvarig för hållbarhetsrådgivning. Vi diskuterar bland annat hur en märkning för hållbarhet borde se ut. Jag ställer också den provokativa frågan om vi ens ska vi prata om hållbarhet idag, eftersom så många blandar ihop det med välgörenhet.

Fredrik menar att vi konsumenter behöver handla med hjärnan snarare än hjärtat, och att  inte arbeta hållbart för ett företag är att inte arbeta smart. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand som han ser det.

– Vi behöver transparens och en hållbarhetsdeklaration för olika produkter snarare än ett varumärke som i sig ska betyda hållbarhet på något vis, säger Fredrik.

Han berättar vidare om processen som man går igenom med sina kunder som vill göra sina verksamheter mer lönsamma och hållbara.

– Man börjar med en väsentlighetsanalys och sedan ska man våga prioritera. Vad måste företaget göra och vad är värdeskapande? Samtidigt ska företaget svara på vad hållbarhet är för dem, vad de vill vara och vart man vill nå.

Vi nämner bland annat Nestlés Nespresso och deras AAA-program, IKEA, Tesla, Coca Cola Company, Pepsico och Arla som bra exempel på företag som arbetar med lönsam hållbarhet. Om Nestlés program kan du läsa i inlägget Kaffe – din bästa fredagsfika? Pepsico har vi skrivit om, hur de vågar äga hälsa, lyssna gärna till avsnitt MM: 059 där Pepsico är omnämnda.

Är du intresserad av att veta vad CSV (lönsam hållbarhet) kan göra för ditt företag?

Kontakta mig gärna på anki@ankisundin.se eller ring under kontorstid på 0707-29 26 33, så bokar vi ett förutsättningslöst möte för att diskutera vad Creating Shared Value kan göra för ditt företag.

Värd: Anki Sundin (anki@ankisundin.se), tfn: 0707-29 26 33

Jingle: LofiLeif