Teff bra kolhydrater

Nyttiga kolhydrater – teff en vinnare

Vad är bra kolhydrater? Är teff nyttigare än quinoa, och hur står sig potatis mot råris? Är couscous bra? Så kallade nyttiga kolhydrater finns det gott om för den som äter kolhydratrika livsmedel. Och teff kanske får betraktas som en av vinnarna på många sätt i en enkel jämförelse. Här berättar vi varför teff är bra kolhydrater! Häng med!

Vad innebär bra kolhydrater – egentligen?

Vilka kolhydratkällor vi väljer och uppfattar som ”nyttiga” eller bra, beror förstås på vad vi lägger i begreppet. Smaken oaktat, är det mängden protein och kostfiber som får styra valet av kolhydratkällor, eller är det innehållet av energi, mineraler och spårämnen?

Energi eller näring (mg/100 g)TeffCouscousQuinoaRåris (20040 i USDA)Potatis, rå (11354 USDA)
energi36737636836269
protein (g)13,312,7614,127,51,68
kalcium1802447339
järn7,631,084,571,80,52
magnesium1854419714321
zink3,630,833,12,020,29
koppar0,810,570,2770,116
mangan9,240,782,0333,7430,145
selen4,4?3,24?0,3
fleromättade fettsyror1,0710,2523,2920,9590,043
Fett, totalt2,380,646,072,680,1

Värden från USDA

Teff nyttig källa till kolhydrater

Från detta utdrag av USDA:s näringsdatabas ser vi att de olika livsmedlen skiljer sig ganska mycket åt.

Teff tar hem priset som mest näringsrikt med sina smått fantastiska 180 mg kalcium per 100 gram. Närmast den siffran kommer quinoa med 47 mg/100 g. Även järninnehållet i teff är högt – 7,63 mg jämfört med de 4,57 som quinoa stoltserar med. Magnesiuminnehållet ligger på 185 mg/100 g – igen högst hos teff.

 

Potatis inte lika bra kolhydrater?

Potatis innehåller en femtedel så mycket energi som teff, ris och couscous.

Potatis vinner (eller förlorar) energitävlingen

Teff, couscous, quinoa och råris innehåller ungefär lika mycket energi, runt 360 kcal per 100 g, medan potatis ger en femtedel så mycket. För den som behöver mycket energi och älskar potatis är den hederliga jordäppelstampen lösningen på det dilemmat – vi orkar äta mer potatis i form av mos än i form av kokt potatis. Lite smör och mjölk i det moset, så ökar vi energiinnehållet ännu lite till. Perfekt för den som tränar hårt.

För den som vill begränsa sitt energiintag är potatis ett självklart val som bas bland kolhydratkällorna – för en femtedel av energin kan man äta lika mycket mat som med de övriga livsmedlen i den här jämförelsen. Därmed är inte sagt att man MÅSTE äta bara potatis till maten. Som med allt annat är det bra att variera kosten för att å ett brett spektrum av näringsämnen men även antinutrienter. Det är positivt för hälsan.

Är du intresserad av ytterligare kostfrågor? Tips på kurs!

Kursen Den perfekta träningsmaten är för dig som vill veta vilken mat som ger bäst effekt på hård träning, både när det gäller styrka och uthållighet! Den är helt webbaserad och innehåller informativa videos, texter och skärmvideos med instruktioner i hur man kan tänka vid olika kostupplägg. Kursen kostar 299 kr och du kan köra igång redan idag – här är länken till registreringen. Varmt välkommen! / Anki