Anki Sundin, NGruppen
Jag är involverad i en diskussion kring kolhydraternas vara och icke vara på kostdoktorn.se. Vi diskuterar nu skillnaden mellan potatis och socker, och för att inte ta upp för mycket plats på kostdoktorn.se, så publicerar jag mitt ena svar i sin helhet här. Det är ett svar på en av Frank Nilssons kommentarer:

Då tittar vi väl på GI-värdet för sackaros. Det ligger enligt den internationella GI- och GL-tabellen från 2002 på mellan 58 och 65 med glukos som standard (för 50 gram). För potatis ligger värdet på mellan 70 och 56, beroende på sort och koktid.

Från en portion potatis som väger 150 gram får vi enligt tabellen runt 25 gram kolhydrater, vilket skulle ge ett GL på mellan 14 och 18.
För sackaros har man valt att ta ett medelvärde för en portion om 10 gram sackaros och fått ett GL på 7 för det. Det är sannolikt inte helt korrekt att bara multiplicera upp värdena hur som helst, men om vi gör det ändå, så skulle 25 gram sackaros ge ett GL om 2.5*7=17.5.

Värt att föra till diskussionen för den som upplever det stötande att potatis i vissa fall skulle ge samma blodsockerbelastning som socker, är att många parametrar påverkar GI och därmed GL. Vanligtvis äter vi inte kokt potatis som det är, utan lägger till något protein- och fettrikt livsmedel, till exempel kött och sås. Det sänker GI-värdet och därmed GL. Tyvärr har vi ingen bra modell för att uppskatta GI- och GL-värden från hela måltider, utan får nöja oss med teoretiska resonemang. Det är en påtaglig brist som jag har respekt för.

Socker är många av oss däremot vana att äta som det är i form av godis, läsk och liknande. Det skulle betyda att blodsockerbelastningen blir högre av att äta 25 gram sackaros i form av godis än av att äta 150 gram potatis. Därtill kommer att många inte nöjer sig med en så relativt liten portion godis – ofta slinker både det dubbla och trippla ned, är min gissning. (Gelékonfekt ligger på ca 70% mono- och disackarider, så gissningen är nog inte helt orimlig.)

Jag menar dessutom att vi behöver betrakta livsmedel med hänsyn till andra faktorer än endast deras GI- och GL-värden. Övrigt näringsvärde och mättnadskänsla är två sådana, särskilt om vi tänker oss att vi dricker upp de 25 grammen socker i form av sötad dryck, som alltså inte mättar påtagligt. Vi kan heller inte diskutera potatisens vara eller icke vara i kosten hos individen om vi inte först tar hänsyn till hur mycket socker vederbörande äter. Jag skulle inte i första hand rekommendera någon att ta bort potatis för att gå ned i vikt. Jag skulle fokusera på utrymmesmaten, allt från chips till läsk via godis, kakor och bullar.

Hela diskussionen, som jag ser det, behöver utkristalliseras till hur den optimala kosten skulle se ut på individnivå och hur vi kan tänka oss att äta utifrån det. Som jag påpekat många gånger även i andra sammanhang, är min uppfattning att alla inte behöver utesluta eller ens dra ned på kolhydratintaget i allmänhet. Däremot bör källorna till kolhydrater vara av det näringsrika slaget, och socker behöver de flesta dra ned på eller helt utesluta. Vill man gå ned i vikt behöver man sedan dra ned på energiintaget. En del väljer att göra det genom att dra ned på kolhydratrika livsmedel, andra på fettrika livsmedel eller en kombination av de båda.