Podd om sätt att hitta lönsam hållbarhet Anki Sundin5 sätt att hitta lönsam hållbarhet. Veckans Mat och Marginaler listar fem saker som du kan göra praktiskt – om du vill anamma ett konkret CSV-arbete: göra gott,  tjäna pengar – och där du tar tillvara inte bara dina egna intressen – utan även andras: creating shared value.

Vidare får vi exempel på företag som verkligen tagit csv-utmaningen på allvar – och lyckats. Vi får bland annat höra om företag som leasar  jeans (istället för att sälja dem) och de företag som tar avfall eller biprodukter – och skapar något nytt. Lyssna på podden – shownotes finns här nedan.

5 sätt att hitta lönsam hållbarhet

  1. Tänk tillsammans. Använd er av fenomenet crowd sourcing – många hjärnor tänker bättre än några få. Unilever och LEGO är exempel här.
  1. Ät kakan och ha den kvar. Kan ni erbjuda era produkter till marknaden utan att bli av med dem och behöva köpa in nytt? Titta på Mud jeans som leasar ut sina jeans istället för att sälja dem.
  2. Återuppfinn era produkter. Vilka är behoven på marknaden just nu – och hur anpassar ni er? Det är produkterna som ska anpassas, inte marknaden. Ett exempel är Stora Enso med sin produkt BOXA, som ska minska matsvinnet i restaurangmiljö. Vi tar också en närmre titt på Uber, som engagerar privatpersoner i sin taxiflotta. Som jag berättade i förra avsnittet (MM044: Lönsam hållbarhet i ifrågasatta branscher) får vi dock inte blanda ihop CSV med företagets produktportfölj eller historia, inte heller vad man kan tycka om själva företaget. Läs om  Ubers sätt att sköta sina skatter (artikel från Affärsvärlden)
  1. Gör eget avfall till egna affärsmöjligheter. Vad köper kunder och konsumenter idag som ni har och som ni ännu inte kapitaliserar på? Titta på Allagash Brewery: de skänker sitt uttjänta korn från ölbryggningen till en lokal bonde och minskar på sätt sin egen kostnad för avfallshantering.  Jag har tidigare poddat om Allagash Brewery i avsnitt MM042.
  1. Gör andras avfall till egna affärsmöjligheter. Ex: Ugly Fruit, som köper in fula frukter och grönsaker och säljer det till lägre priser än de fina. COOP gör en liknande satsning nu och kallar varorna för roliga frukter. Scandinavian Organics köper kött från slakterier som annars skulle gå till spillo och gör mycket bra maträtter av det. Deras nya produkt Bujjo finns för övrigt på marknaden nu – drickfärdig buljong som värms direkt i muggen man köper den i.

 

5 hållbara produkter

Dimitar Vlahov har i en artikel hos Sustainable Brands listat fem sorters produkter som spås bli hetast den kommande tiden.

Det är produkter som leder CSV-utvecklingen. Man har verkligen fokuserat på sätt att hitta lönsam hållbarhet.

  1. Produkter som ger nytt liv till tidigare oanvänt avfall. Exempel: Adidas har i ett samarbete med Parleys presenterat den första skon med översida gjord helt av plastavfall från havet.
  1. Produkter baserade på biomaterial och biomimikry. Biobean omvandlar kaffesump till biobränsle. Dess affärsmodell gav dem ett Low Carbon Entrepreneur Award. Deras grundare, Arthur Kay, har blivit den yngsta Guardian Sustainable Business Leader of the Year. Vill du läsa mer om priserna?
  1. Produkter från innovationsprocesser som kommer från crowd sourcingvi kollar extra på hur konsumenter och entreprenörer slår sig samman och tacklar hållbarhetsproblem genom Unilevers Foundry IDEAS platform.
    Några resultat/lösningar:
    – Tillgång till sanitet på ett säkert sätt
    – Minska anemi i Nigeria
    – Framtidens dusch med två lägen
    Unilever meddelar nästa rundas vinnare idag, 12 okt. Är du sugen på att delta? Passa på att skapa framtidens lösningar!
  1. Produkter designade för tätbefolkade områden.
    Pavegen producerar golvplattor som lagrar energin från människors fotsteg och omvandlar den till elektricitet. Golvplattorna uppskattas också för sin design.
  1. Produkter som egentligen inte är produkter.
    Mud Jeans leasar sina jeans istället för att sälja dem, och uppmuntrar sina konsumenter att byta eller lämna tillbaka dem efter att de använt dem.

Hoppas att du gillar avsnittet! Välkommen med CSV-frågor – och kommentarer!

 

 

Värd:

Anki Sundin –  (anki@ankisundin.se)

Jingle: LofiLeif

Föreläsningar oktober och november

Närmast i tiden finns tre föreläsningar med titeln Den perfekta träningsmaten.
18 okt på Katrineholms Atletklubb,
25 okt på Wenngarn sportcenter och
7 november Vagnhallen Crossfit i Göteborg.

För mer info, gå in på Facebook och kontakta mig på anki@ankisundin.se

För dig som vill veta hur csv kan föra din bransch eller ditt företag framåt har jag två föreläsningar i höst.
30 okt på Munktell Business Center. Vad kan CSV göra för livsmedelsbranschen? Vi kommer också in på sätt att hitta lönsam hållbarhet.
27 nov på Fitnessfestivalen i Stockholm (branschdagarna) berättar jag vad CSV kan innebära för träningsbranschen