MatoMarg_ANKI3B-liten

Det som är bra för samhället är bra för företaget, säger Michael Porter, upphovmakare till begreppet Creating Shared Value.

Att inte tjäna pengar på samhällets och miljöns bekostnad utan att tjäna pengar på att tjäna samhället och miljön, att tillmötesgå behov av bra bostäder, bra miljö, tillgång på bra mat skapar en plattform för gemensamt värde – att tjäna pengar på att tillgodose behov på olika nivåer, allt från individnivå till samhällsnivå. Om man kan expandera sin syn på sina värde- och intressentkedjor så kommer man också att kunna expandera sin kundportfölj för att man sätter sin produkt i ett större perspektiv.

Gör kakan större!

Hur kan man göra kakan större istället för att försöka fördela den existerande kakan mer rättvist genom att försöka få konsumenter att frivilligt betala mer för en produkt? Det är pudelns kärna. Uppmaningen Gör kakan större är ett annat sätt att säga Expandera dina värde- och intressentkedjor.

Exempel 1: Ugly Fruit

Ugly Fruit är ett perfekt exempel på företag som har gjort kakan större. 300 miljoner ton ”fula” frukter och grönsaker slängs varje år – helt felfria förutom att någon har bestämt att de inte ser så snygga ut. Företaget köper in den maten, säljer den till 30% av det vanliga priset och tjänar pengar på en produkt som tidigare bara har kastats. Win win, för alla – företaget, konsumenterna och miljön. Under de första två dagarna såldes 1,2 ton frukt och grönt, trots att den ansågs vara ”ful”.

Exempel 2: Patagonia

Patagonia: 1996 tog Patagonia bort all bomull ur sitt sortiment och använder enbart återvunnet material i sina produkter. 2011 drev de en mycket framgångsrik kampanj som de kallade ”Don’t buy this jacket”, för att uppmuntra konsumenter att laga kläder de redan har. Det var förstås en säljkampanj, men satte dem ytterligare en gång på kartan. Försäljningen ökade med 40%.

Exempel 3: CVS Pharmacy

CVS Pharmacy tog bort tobaksvaror från hyllorna i sina över 7600 affärer i början av 2014. Aktien ökade med 66%, tre gånger så mycket som S&P 500 (Standard & Poor’s 500 är ett aktieindex över 500 stora börsnoterade aktiebolag som handlas i USA. Det är det näst största indexet i USA efter Dow Jones Industrial Average.)

Det skulle vara intressant att göra ett sådant experiment i Sverige. Vad skulle hända med exempelvis Axfood Sverige AB:s aktie om de gjorde vågade göra en sådan sak? En ren samhällstjänst med potential för att öka vinsten radikalt. Axfood Sverige AB har för övrigt sedan 27 aug i år bytt namn till Dagab. Det är de som har bland annat Hemköp och Willys i sin organisation.

 

Håll utkik efter min CSV-workshop som jag håller under våren 2016. Och vill du bara prata CSV helt förutsättningslöst över en kopp Fairtrademärkt Earl grey så hör du av dig på anki@ankisundin.se eller ringer under kontorstid på tfn 0707-292633.