Daniel Larsson 150727Daniel Larsson är en av Sveriges mesta personliga tränare just nu. Han debuterar i september med sin bok Bli den bästa PT:n (NGruppen Förlag). Här berättar han hur man blir den bästa PT:n, hur man marknadsför och säljer sin kompetens, vikten av att nätverka och hur han trampade i klaveret med en av filmvärldens just nu mest kända skådespelare.

Daniel Larsson om att Bli den bästa PT:n

Daniel Larsson har nyligen börjat blogga tillsammans med sin kollega Robert Svensson som komplement till sin mycket populära pod, Fitnesspodden.

 

Han frilansar också för en rad tidningar, bland annat Body Magazine, samt spelar in serier och filmer och arbetar som modell.

http://ankisundin.se/bocker/

 

En duktig PT måste kunna marknadsföra och sälja sin kompetens. Det räcker inte att man är bra på träning, säger han. I sin bok beskriver han hur det kan gå till, han ger några prisexempel på PT-tjänster och hur man behöver tänka när man prissätter sin kompetens och arbete, samt vad som är skillnaden mellan att vara anställd och driva eget.

Många uppfattar ”säljare” som något negativt, men Daniel vill få oss att tänka om på den punkten. En duktig säljare är en problemlösare som ju hjälper kunden att nå ett visst mål.

Om jag går in i en butik så gillar ju jag att köpa en tröja om jag känner att det är ett bra köp – och det är samma sak med PT-timmar

En bra säljare är en person som är omtyckt, en person som folk gillar att vara med.

Se säljsamtalet som ett vanligt samtal som slutar med att kunden köper PT-timmar av dig, säger Daniel.

 

Daniel Larsson upplever att få tränare faktiskt tränar på att sälja, och det gör att konkurrensen inte är så stor som man kanske kan tro. Man behöver inte ha någon medfödd talang för att sälja – om man tränar sig på det så kan man ändå gå om den som har talang från början, säger han.

 

Daniel beskriver också hur han uppfattar hur den framgångsrika, typiska PT-personligheten ska vara. Han menar att det är en person som får människor att tycka om träning.

 

Han rekommenderar sin bok till den som vill utbilda sig till PT, den som är PT och vill utvecklas vidare, och den som vill veta mer om hur man ska tolka information i media. I boken lägger han fokus på hur man hittar sina kunder och lyckas bilda sig en stor kundkrets som dessutom stannar kvar.

 

Daniel pratar om nyttan av att nätverka för att bygga sin kundkrets. Samarbeta gärna med yrkesgrupper som du har nytta av och som du i din tur kan hjälpa med deras kunder, t.ex. kiropraktorer och fysioterapeuter.

 

Daniel betraktar 100 PT-timmar per månad som heltid. Därefter tillkommer planering för träningspass, reflektion och så vidare. Det är viktigt att tänka på när man prissätter sina tjänster om man driver eget.

 

Vi kommer slutligen in på en fråga kring setpoint- och settling point-teorierna. Du kan läsa mer om dessa i artikeln Äta för lite för viktminskning http://ankisundin.se/ata-for-lite-for-viktminskning/

 

Daniel menar att man kan nischa sig som PT, men att man gärna kan se sitt sätt att träna som sin nisch snarare än att man specialiserar sig på något enstaka område.

 

Daniel avslöjar också att han suttit bredvid Kristofer Hivju från Game of Thrones under en Beck-inspelning och frågat om han varit med i någon inspelning tidigare. Kristofer ska ha tagit frågan med jämnmod…

 

Daniel lovar att de ska sätta igång web-tv framöver, men det är oklart när.

Lyssna på Fitnesspodden med Daniel och Robert som avsändare!

Från försnacket

Anki och Jill planerar en gemensam föreläsning på Wenngarn Sportcenter 17 okt. Mer info om det kommer.

Besök och gilla Wenngarn Sportcenter på Facebook.