Anki Sundin

Anki Sundin

Susanne Krutrök Åfors arbetar som PR-konsult och kommunikationsrådgivare. Hon berättar om hur vi kan kommunicera CSV och om utmaningarna för att få konsumenter att ändra sitt köpbeteende.

Susanne Krutrök Åfors, PR-konsult

Susanne Krutrök Åfors, PR-konsult

Jag och Susanne pratar om bl.a Matsmart.se, vars affärsidé är att ta hand om butikernas matsvinn.

-Om vi alltid väljer det mest färska, trots att vi snart ska konsumera det, så kan det resultera i att butiker måste slänga varor eller att butikerna väljer att inte köpa in varor med ”kort” datum. Matsmart köper upp varor med kort datum och erbjuder kunden att göra ett klipp på nätet.

-Word of mouth blir ett viktigt verktyg i att kommunicera, säger Susanne.

Jag nämner här också Daniel Vennard och konceptet Shift Wheel, som jag pratade om i avsnitt 55: Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende. Vennard konstaterar att pekpinnar och informationsmaterial som drar åt utbildningshållet inte fungerar för att få folk att ändra sitt köpbeteende, utan att värdeerbjudandet måste ligga närmare konsumenten.

 

Storytelling viktigt led i att kommunicera

Susanne lyfter också vikten av att arbeta med storytelling i att kommunicera sitt budskap.

-Vi behöver arbeta mycket med konkreta exempel, menar Susanne. Hon tar upp klädkedjan Indiska. -Tidigare kunde man i den indiska floden invid textilfabriken se vilken färg som var den mest trendiga i Europa just då. Hon nämner också hur det nu finns tillgång till toalett för de anställda på Indiskas alla textilfabriker, vilket inte alltid har varit en självklarhet.

Ännu ett exempel är Used-A-Porter, som säljer vintagekläder på nätet, och som blivit en populär marknadsplats för att sälja sina begagnade kläder. Som en del av sin affärsidé ger man kunden möjlighet att donera sin andel av förtjänsten till Plan Sverige om man vill. Här blir välgörenhet enkel för kunden.

Risken med att vara transparent

Transparens är ett modeord idag – alla företag ska vara så transparenta. Vad ser Susanne för risker med att vara transparent?

—Det måste hålla hela vägen, säger Susanne. Sticker man ut hakan och säger att man har en ambition att bli bättre, så får man räkna med att bli granskad. Det är också viktigt att kommunicera med rätt attityd, att inte påstå att man redan har löst alla problem.

Du når Susanne Krutrök Åfors enklast per mail: susanne@krutrok.pr

Är du intresserad av att veta vad CSV (lönsam hållbarhet) kan göra för ditt företag?

Kontakta mig gärna på anki@ankisundin.se eller ring under kontorstid på 0707-29 26 33, så bokar vi ett förutsättningslöst möte för att diskutera vad Creating Shared Value kan göra för ditt företag.

Värd: Anki Sundin (anki@ankisundin.se), tfn: 0707-29 26 33

Jingle: LofiLeif