MatoMarg_ANKI3B-litenAtt göra kläder av fiskrens och minska tiden för pendling i megastäder genom smart infrastruktur är bra exempel på CVS, creating shared value.

Enligt Chief Futurist Sheryl Connelly på Ford Motor Company är den arbetskraft som används för att varje dag hämta vatten i fattiga delar av världen lika stor som BNP för hela Frankrike. Det är både vuxna och barn som hela dagarna ägnar sig åt att vandra för att hämta rent vatten.

Det betyder i sin tur att tillgång på rent vatten i den direkta omgivningen skulle frigöra arbetstimmar för att utveckla sig själv, samhället och driva landet framåt.

Pendling i megastäder tar en halv arbetsdag

Men det är inte bara vatten som är en utmaning. Infrastruktur överlag är en utmaning. Enligt McKinsey Global kommer 60% av världens BNP från 600 megastäder redan år 2025. 100 av de städerna har inte ens byggts ännu.

LA och New York är exempel på megastäder, men även Peking. Den genomsnittliga pendlingstiden i Peking är fem timmar. Vi kan föreställa oss vad folk skulle kunna göra för sig själva och samhället med den extra tiden, istället för att ägna en halv arbetsdag åt pendling i megastäder.

 

Kläder av fiskrens

Ta Tidal Vision som exempel. Från fiskeriindustrin genereras 9000 ton avfall i enbart Alaska varje år, och att göra pengar av avfall är kanske det optimala creating shared value, CSV. Tidigare har innovativa människor omvandlat räkskal till allt från bioplast till solceller, men företaget Tidal Vision går ytterligare ett steg och ska göra kläder av fiskrens. Laxläder och mjukt tyg gjort av chitosan, som finns i räk- och krabbskal för att användas i kläder och accessoarer.

Dags för Creating Shared Value i din verksamhet?

Allt det här kanske låter komplicerat, och det kan det vara. Det går att göra extremt detaljerade kartläggningar av de egna värde- och intressentkedjorna och mycket ingående estimat på hur mycket en given insats skulle vara värd i reda pengar. Men jag menar att man inte behöver göra allt perfekt när man ska arbeta med det här. Det handlar snarare om att hitta vad som kallas för de lågt hängande frukterna, insatser som kräver minimalt med insats men ändå ger tillräckligt stor utdelning för att vara intressant. Genom att bygga in lönsamhet och hållbarhet på det här sättet, skapar man också samtidigt en transparent plattform för marknadsföring och PR. Det uppskattar konsumenter och andra intressenter.

 

Vill du diskutera vad CSV kan betyda för din verksamhet? Kontakta mig för ett förutsättningslöst möte! Du når mig på anki@ankisundin.se eller ring mig på 0707-29 26 33.