MatoMarginaler_141208_white Podbild 141209Lautaro Ariño är moderator på föreningen Vetenskap och Folkbildnings Facebooksida. Han har gästat Mat och Marginaler tidigare och nu är han äntligen tillbaka för att prata sötningsmedel med oss.

Lautaro berättar också om sin sockerutmaning – under hela juni ska han undvika socker. Klarar han det?

Vi går igenom artikeln 6 saker som händer när du slutar dricka lightläsk, som publicerades i Expressen.

Vi resonerar kring påståendena i denna och tar även upp den expert som uttalat sig i artikeln i fråga – Göran Pettersson, professor i miljöteknik – och hänvisar till Jacob Gudiols artikel på Facebook om just detta.

I sammanfattningen föreslår vi en workshop för journalister som vill lära sig mer om hur man tolkar studier. Denna idé har vi fått från Johan Wicklén, som gästade Mat och Marginaler för att prata om bra och dålig journalistik.

Vi hänvisar också till den osynliga drake som Lautaro Ariño påstod att han hade i sitt vardagsrum i ett tidigare avsnitt, och där jag och Jill hade till uppgift att ställa frågor kring för att förklara hur forskning och kritiskt tänkande tar vetenskapen framåt. För övrigt en mycket bra övning inom ramen för vetenskapsmetodik.

Vi har hänvisat till bl.a.

Sørensen et al, 2014, om sötningsmedel:

Sørensen LB1, Vasilaras TH1, Astrup A1, Raben A. Sucrose compared with artificial sweeteners: a clinical intervention study of effects on energy intake, appetite, and energy expenditure after 10 wk of supplementation in overweight subjects. Am J Clin Nutr. 2014 Jul;100(1):36-45.

Studie i Nature om glukosintolerans och sötningsmedel:

Suez et al. Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota. Nature. 2014;514,181–6.

Veckans Dra åt hel*ete

”Collagen Booster”. Jill ifrågasätter på sitt eget tydliga vis huruvida en mycket liten dos kollagen, intaget peroralt, kan ge någon effekt på hud och hår.

Veckans CSV

Panera Breads Chief Concept Officer, Scott Davis, har nyligen tagit fram sin Food Policy med fokus på ”rena” ingredienser, transparens och en positiv inverkan på livsmedelssystemet. ”Sustainability is the key to competitive advantage”. Han berättade på SB i San Diego att de var ute efter att hitta välsmakande kyckling, och vad de hittade var kyckling som fötts upp på ett mer hållbart sätt. I USA betyder det bl.a. uppfödning utan antibiotika.

I början var kycklingen dubbelt så dyr, vilket betydde en dollar mer per portion. Företaget lär den reella kostnaden passera, men la inte på marginaler. Externt kommunicerade företaget mycket – de tillbringade mycket tid med att kommunicera med sina kunder för att få dem att förstå vad de ville åstadkomma. Kunderna var nöjda och de var beredda att betala den extra kostnaden. Internt fungerade det dock inte lika bra. Ägarna och andra intressenter begrep det övergripande – att de hade godare kyckling – men från deras håll betydde det mindre marginaler och det pressade läget ännu mer.

De befann sig snart i den typiska J-kurvan – i området mellan två affärsmodeller där svackan betyder högre kostnader och mindre marginaler. En take away message från deras erfarenhet är därför att det är viktigt att få med sig hela företaget när man ska göra om sin affärsmodell – alla måste vara med på tåget och förstå varför man ska göra en viss förändring.

http://bit.ly/1eeBaYT

Värdar

Anki Sundin, nutritionist/näringsfysiolog (M.Sc. Nutrition), SSE MBA (anki@ankisundin.se)
Jill Holmström, leg dietist, personlig tränare (jill@maxdinforbranning.se)
Jingel av LoFiLeif