anki-jill-magdalena-fairtrade

Veckans poddavsnitt från Mat och Marginaler med Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade i Sverige

Det var World Fairtrade Day i lördags, 9 maj. Det firar vi med en podintervju med ingen mindre än generalsekreterare för Fairtrade i Sverige, Magdalena Streijffert.

http://fairtrade.se

Magdalena har tidigare varit riksdagsledamot och arbetat med migrationsfrågor. Hon har besökt bland annat gummiplantage i Kambodja, bananplantage i Ghana och rosplantage och banankooperativ i Ecuador.

Magdalena vittnar om hur människor utnyttjas och lever i extrem fattigdom, utan rent vatten, och där människor dör av sjukdomar som går att bota. Här gör Fairtrade skillnad.

30 000 Fairtrade-märkta produkter

Fairtrade är uppdelat i två organisationer. Föreningen Fairtrade, som Magdalena är generalsekreterare för, har till uppgift att öka kunskapen om Fairtrade gentemot konsumenter. Bolaget Fairtrade licensierar företag som vill Fairtrade-märka sina produkter.

Idag finns över 30 000 Fairtrademärkta produkter. Storbritannien har kommit längst i att erbjuda Fairtrade-varor.

logo_fairtradeFramför allt är det livsmedel som är Fairtrademärkta inte minst choklad, kaffe och bananer, men även bomull och skönhetsprodukter kan vara Fairtrademärkta, berättar Magdalena. Ett nytt EU-direktiv säger att man ska använda upphandling för att nå ”samhälleliga mål”, dvs bekämpa fattigdom och liknande. Det gör det möjligt för kommunerar att upphandla Fairtrade-produkter och till och med få Fairtrade-märkning på hela kommunen.

Idag Fairtrademärks inte tjänster, men vissa resebolag märker sina resor med Fair Trade.

Europeiska företag kan inte Fairtrade-märka sina produkter enligt de stadgar som finns idag. Fairtrade finns i Afrika och Asien i länder där behoven är som störst.

Magdalena vittnar om hur människor utnyttjas och lever i extrem fattigdom, utan rent vatten, och där människor dör av sjukdomar som går att bota. Här gör Fairtrade skillnad.

jill_med_kakao

Jill med Fairtrade kakao

I intervjun nämner vi filmen The dark side of chocolate. Vi är överens om att den som äter choklad bör se den för att förstå varifrån chokladkakan man just nu njuter av kommer.

https://www.youtube.com/watch?v=7Vfbv6hNeng

Vi nämner även filmen Bananas! Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om detta.

http://ankisundin.se/bananas-om-dole-giftiga-bananer-och-skonhet-pa-bananers-vis/

 

– Varför är Fairtrade-märkta produkter dyrare? frågar vi.

– För att företag inte betalar arbetarna schyssta löner och för att butikerna själva sätter priserna. Magdalena säger att konventionella produkter är för billiga, eftersom de marginaler inte räcker för att ge bra levnads- och arbetsvillkor för arbetare.

Fairtrade som affärsmodell går ut på att konsumenter frivilligt ska betala mer för en produkt av solidariska skäl, vilket kan ses som en svaghet. Men uppenbarligen är vi beredda att göra det. 2011 omsatte Fairtrade i Sverige 13,2 miljoner kr, och 2013 hade den siffran stigit till 17,8 miljoner kr. Under den perioden har de haft samma antal anställda, 9 st, och har en imponerande vinstmarginal på 23,18% enligt senaste bokslutet. Den svenska handeln med Fairtrade-produkter har också ökat från 400 MSEK 2007 till 1,6 BSEK 2012, enligt vd Morgan Zerne. Men vad händer om folk plötsligt inte är beredda att betala mer?

– Konsumenter är i ökande grad är beredda att betala mer för att bidra till att minska fattigdomen i världen, säger Magdalena. Enligt EU svarar 82% av svenskarna att de är beredda att betala några kronor mer.

Fairtrade betyder alltid minst minimipriset, ofta mer, för produkten till odlaren

Magdalena berättar att en Fairtrade-certifierad odlare av kaffe får ett minimipris oavsett hur världsmarknadspriset fluktuerar, men får mer när priset för kaffe går upp på marknaden. Det betyder att det inte kostar odlaren mer än vad de får för produkten, vilket ibland är fallet med konventionellt kaffe.

För odlaren betyder Fairtrade bland annat skolgång för barn, sjukförsäkring, god standard på boendet, näringsriktig mat.

Skillnad mellan Fairtrade och Fair Trade

World Fair Trade Organisation har ett eget märke, men är riktat mot hantverk, leksaker, inredning och liknande. Deras logotype heter Fair Trade och det finns ett samarbete mellan Fairtrade och Fair Trade även om regelverken inte ser likadana ut.

Vidare berättar Magdalena att Fairtrade och Krav ofta finns på samma produkt. I Sverige har inte de två organisationerna något nära formellt samarbete, men internationellt samordnar man kontrollerna.

Lär dig mer om Fairtrade

Fairtrade håller tvådagarsutbildningar för ambassadörer. Du som vill veta mer och anmäla dig får gärna kika in på:

http://fairtrade.se/ambassadorsutbildning/

Jill uppmanar slutligen dig som konsument att maila henne om de bananer, choklad och kaffe som du köper inte är Fairtrade-märkt och berätta varför.

Anki nämner IKEA som ett företag som hanterade dunskandalen på ett framgångsrikt sätt. http://www.expressen.se/tv/nyheter/ikea-backar—erkanner-dun-fran-levande-fagel/