Gluten är en familj av proteiner som finns i spannmålen vete, korn och råg. Havre innehåller i sig inte gluten, men är kontaminerad med små mängder gluten om den har befunnit sig i samma kvarnar och andra maskiner som övriga spannmål.

Celiaki och glutenintolerans är inte samma sak, och vi gör ett försök att förklara skillnaden. Vi pratar också om skillnaden mellan klassisk celiaki och non-celiac gluten intolerance.

En glutenfri kost blir en näringsrik kost om man tar bort vitt bröd och pasta och istället lägger till rotfrukter, bönor och linser. Det kan ge mycket bra resultat på tarmhälsan, men det betyder inte att de tidigare problemen hade med gluten att göra.

I spannmål finns många andra ämnen än gluten, och det betyder att det är omöjligt att säga att det var glutenets fel om man tidigare hade problem med magen eller hälsan i största allmänhet. Alla som upplever den effekten är sannolikt inte glutenintoleranta. Däremot är det självklart positivt om man mår bättre för att man hittat en kostföring som fungerar för en själv.

Naturligt glutenfria livsmedel är bland annat kött, fisk, fågel, ägg, mjölk och mjölkprodukter, bönor, linser, ärter, nötter, linser, frukt och grönsaker. Det är bara produkter som innehåller vete, korn och råg som innehåller gluten, till exempel vanligt bröd, pasta, couscous och bulgur, men även vanliga pannkakor och liknande livsmedel. Det råder alltså ingen brist på näringsrika alternativ om man vill utesluta gluten och laktos ur kosten.

Stress påverkar mag-tarmhälsan och vi ställer oss frågan i vilken utsträckning som IBS är kopplad till stress för många. Problem med magen behöver inte bara ha att göra med vad man äter, utan också om vi har en stressig tillvaro.

Laktosintolerans kan vara sekundär till glutenintolerans och möjligheten att konsumera laktos (mjölksocker) återkommer när en person som är glutenintolerant börjar undvika gluten i kosten. En sådan laktosintolerans kommer av att tarmen är sårig vid glutenintolerans och därför inte kan frisätta enzymet laktas, som bryter ned laktos.

Förkortningar som förekommer i detta avsnitt:
FODMAP: fermenterbara oligo-, di och monosackarider och polyoler. Fermenterbar betyder ”som kan jäsa”. Oligo-, di- och monosackarider är sockerarter som finns i nära nog alla kolhydratrika livsmedel i olika mängder.
GI: Glykemiskt index, ett sätt att mäta skillnaden i blodsockernivån efter intag av en viss mängd nedbrytbara kolhydrater (ofta 50 gram) från ett givet livsmedel.
IBS: irritable bowel syndrome. Tidigare kallades IBS för colon irritabile. IBS innebär en irriterad tarm och orsaken är okänd men sannolikt flerdimensionell.

Värdar:
Anki Sundin, nutritionist/näringsfysiolog (M.Sc. Nutrition), SSE MBA
Jill Holmström, leg dietist, personlig tränare
Jingel av LoFiLeif