matsvinnet i Sverige

Från SVT:s webbplats

Matsvinnet i Sverige. Det senaste året har artiklar publicerats i rasande takt. I och med att vi uppmärksammar cirkulär ekonomi, klimatfrågor och var den enskilde konsumenten har för ansvar mer och mer, är det inte så konstigt att matsvinnet också har fått rum i rampljuset. Senast i slutet på februari uppmanade Livsmedelsverket oss att inte ska slänga maten som passerat bäst före-datumet. I DN skriver Staffan Kihlström om hur konsumenten hanterar maten i hemmet, i artikeln Var fjärde följer ännu blint matens bäst före-datum. Det finns också de som tycker att för stor tyngd läggs vid konsumentens ansvar – bland annat i en debatt på SvD (från 8 nov 2015) : “Skyll inte matsvinnet på konsumenterna” – av Andreas Jakobsson, journalist och författare till boken Svinnlandet. Men vilka är problemen – eller finns det rentav möjligheter?

Matsvinnet i Sverige minskar

matsvinnet i SverigeI slutet av förra året kom Naturvårdsverket med resultat från en kartläggning som gjorts på butiker, restauranger, storkök och hushåll i Sverige. Enligt den kartläggningen har matsvinnet minskat i Sverige – men att siffrorna ska tolkas med försiktighet. En stor del av svinnet i butiker och på restaurang är nämligen just matsvinn, det vill säga mat som skulle kunnat ha ätits upp, enligt Cisions nyhetsportal.

“Undersökningen visar att i restauranger är det frukt och grönsaker som står för den största andelen (39 procent) av den mat som kastas. För livsmedelsbutiker står kött, fisk och ägg för de största avfallsmängderna (omkring 35 procent) följt av frukt och grönsaker (25 procent).”
– information från Naturvårdsverket.

Här finns det alltså ett marknadsmässigt utrymme. Matsvinnet i Sverige skulle kunna innebära rena affärsmöjligheter. (Läs mer om vad exempelvis Scandinavian Organics gör här nedan, med en stor försäljningsökning mellan 2014 och 2015.

30% matsvinn hos hushållen

Om vi tittar på hushållen då? 30% anses vara matsvinn, på samma nivå som för 2 år sedan, enligt Naturvårdsverket. Här finns det förstås utrymme att göra något där såväl primär konsument som andra intressenter kan bli vinnare. Men att förändra konsumentens beteende är en nöt i sig att knäcka. Moral räcker inte – vad hjälper då? Läs eller lyssna på avsnitt 55 av Mat och Marginaler, MM 055: Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende.  Det räcker alltså inte, som Naturvårdsverket menar, att öka “medvetenheten om matsvinnets betydelse för miljön”.

Företagen som omvandlar matsvinn till business

Matsvinnet i Sverige

COOPs fula grönsaker

Matsvinn finns på grund av att logistik inte fungerar optimalt – och för att en del av det som produceras ratas av olika anledningar – trots att det inte är något egentligt fel på produkten. Som ett exempel har konsumenten lärt sig hur grönsaker ska se ut: raka gurkor och morötter, paprikor utan skavanker, och varför skulle man då nöja sig med något annat? COOP gjorde en satsning i höstas, där man valde att sälja “fula grönsaker”, till ett något lägre pris. Du kan också läsa vidare i detta inlägg: Fula grönsaker – därför är det en bra affär.

Scandinavian Organics – ökade försäljningen med 70 % 2015

Ett annat företag som tagit matsvinnet och gjorde det till en affärsidé är  Scandinavian Organics. Det här svenska företaget bidrar till minskat matsvinn genom att förädla tidigare outnyttjat kött och ratade grönsaker till livsmedel. De köper in ekologiska värphöns, oxben och skrov billigt och omvandlar det till bland annat köttbullar, pannbiff och buljong. Även ekologiska och kravmärkta grönsaker som ratats för att de inte uppfyller utseendestandard. Om du vill höra min intervju med VD:n Nils Wetterlind, så är du välkommen att klicka in på MM 041: Minskat matsvinn med Scandinavian Organics – Slow food, Fast. Företagets VD rapporterar en 70% ökning i försäljning under 2015 i jämförelse med 2014.

matsvinnet i Sverige 4Sedan min intervju med Nils Wetterlind, så står det också klart att de rodde en stor affär i land där de ska leverera produkter till Waynes Coffee – det kan du läsa om på Food Supply: Jätteaffär för Scandinavian Organics. Dessutom har de börjat exportera köttbullar till Danmark i större skala och nu ska även hönsfärs få följa efter. Till England kommer det levereras Bujjo (drickfärdig buljong) och färdigrätter från vecka 15 i år.

Det finns också en intressant bakgrund till Scandinavian Organics resa. VD:n Nils Wetterlind fick höra att uttjänta värphöns antingen omvandlades till biogas eller att man malde ner dem till minkfoder. Mer om historien kan du läsa här på Scandinavian Organics webbplats.

Social Supermarket – 45 ton livsmedel som inte blev matsvinn

Och så har vi Nordens första Social Supermarket, Matmissionen. Det är en social satsning där man de första två månaderna sparade 45 ton potentiellt livsmedelssvinn. Vinnarna är många: Stadsmissionen som driver den sociala butiken Matmissionen, Axfood som sannolikt kostnadsbesparar. Och inte minst de konsumenter som får ta del av livsmedel till ett lägre pris. Dessutom ger satsningen arbetsmöjligheter och arbetsträning för dem som hamnat utanför arbetslivet. Mat och marginaler träffade Åsa Domeij i avsnitt MM 058: Social butik – Matmissionen först i Norden  och dessutom kan du läsa en reflektion kring de 45 ton som inte slängdes.

Matsvinnet i Sverige är uppe på agendan – har du några bra exempel på företag eller organisationer som tagit frågan till sitt bord?

Kommande föreläsningar

Den perfekta träningsmaten, Gym & Sim, Vallentuna, 20 mars. Mer info inom kort.

Optimal viktminskning, Söders källa, 3 april. Mer info inom kort.