Mat och miljö - inlägg om COOP och fula grönsakerMat och miljö. Vi kasserar en hel del grönsaker, redan innan de hamnar i butiken. Detta enbart på grund av livsmedlets utseende: konsumenten har vant sig vid att köpa raka gurkor, snygga morötter och felfria former på grönsaker och frukt. Men i detta finns också en möjlighet att skapa värde, vilket livsmedelsföretaget COOP har tagit fasta på. Och det handlar återigen om att göra vår mat och miljö en tjänst – och samtidigt inte gå med förlust – varje företags ambition.

COOP i match mot matsvinnet

Jannike Kihlberg (länk till Twitter), reporter på DN har uppmärksammat Sveriges “fula” morötter. I artikeln Fula morötter tar plats i matbutikerna kan du bland annat läsa om hur Livsmedelsföretaget COOP gör gott (fullt dugliga morötter slipper kassering) genom att sälja “roliga” morötter – och samtidigt tjänar pengar på det. Vill du veta hur COOP tänker – läs gärna Knasiga frukter och grönsaker tar plats i COOPs butiker.

Intressant i sammanhanget är hur något fult kan bli roligt – den diskussionen tas även upp i nästa pod MM043 Äta insekter – möt Qvicket, där vi tillsammans med Josefin Strömberg, VD för Qvicket talar om hur man kan göra insektsmat aptitlig för västvärlden.

Mat och miljö vs Ugly fruit

Det finns goda exempel på företag som tar vara på våra resurser – ett av dem är Ugly Fruit som nämns i podden MM 041: Minskat matsvinn med Scandinavian Organics – Slow food, Fast. Gå gärna in och lyssna eller om du vill ha snabbversionen: läs igenom shownotes för avsnittet (klicka på avsnittets länk).

Har du några fler exempel på företag som tar vara på våra resurser och samtidigt gör business av det? Kom gärna med input!

Bild från COOPs pressrum.