Podcast

MM 061: Girighet kan bli lösningen på dagens utmaningar

värdeskapande - bild på pengarKonsumenter ska inte behöva handa med hjärtat, utan bör bara handla med hjärnan och leta efter produkter som de tycker är bättre än andra. ”Det är smart att göra saker hållbart”, säger Fredrik Franke på PwC, och menar att girighet kan bli den driver som löser dagens utmaningar och på sikt räddar planeten. I veckans pod blir det också tydligt att hållbarhet inte längre handlar om välgörenhet, utan om business. Välkommen att lyssna!

läs mer…

MM 059: Fördelar med cirkulär ekonomi men EU-paketet för svagt samt citrusskal mot föroreningar

mat-och-marginaler_anki-sundinDet finns många fördelar med cirkulär ekonomi. Men är EU:s satsning på cirkulär ekonomi för svagt? Det motsvarar en minskning av växthusgasutsläpp för nio stycken Sverige – men den målsättningen är för låg, menar en del. Dessutom: Hello goodness från Pepsico kan sporra andra att ta ägarskap om hälsofrågan, och svavel och citrusskal kan användas för att sanera från kvicksilver.

läs mer…

MM 057: Cirkulär ekonomi svaret på EU:s klimatmål?

mat-och-marginaler_anki-sundinCirkulär ekonomi är så avgörande för att nå EU:s nya klimatmål att EU-komissionen och EIB har beslutat att ge 24 miljarder euro i stöd till företag som vill ställa om. Men vad innebär cirkulär ekonomi för oss som konsumenter eller kunder? Vad betyder det för producenterna, och inte minst för samhälle och miljö?

läs mer…

MM 056: Smarta mätmetoder driver hållbarhet och lönsamhet

mat-och-marginaler_anki-sundinBolag som kommunicerar sitt hållbarhetsarbete uppfattas externt som mer hållbara än sina konkurrenter. Och sedan gäller det att med smarta mätmetoder mäta sin hållbarhet ordentligt och även koppla det till operativa resultat. I det här avsnittet pratar jag om vikten av att mäta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

läs mer…

MM 055: Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende

Anki Sundin

Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende

Hur ändrar vi konsumenternas köpbeteende för att åstadkomma bättre hållbarhet inom industrin? Och hur får vi konsumenter att betala mer för en mer hållbar produkt utan att de själva får någon egentlig fördel av det? Här berättar jag mer om Shift Wheel, Daniel Vennards koncept – ovärderligt för alla som brottas med att hitta sina produkters faktiska mervärden, öka medvetenheten hos konsumenterna och ta en större del av marknaden.

läs mer…

MM 053: Cirkulär ekonomi för 130 miljarder USD att hämta

cirkulär ekonomiEn avgörande faktor för att skapa gemensamt värde, shared value, är övergången från linjär till cirkulär ekonomi. Mat och marginaler fokuserar denna vecka på fyra faktorer som är av betydelse för övergången. Dessutom får vi ett svar på hur mycket den cirkulära ekonomin värderas till. Att tänka service istället för produkt kan vara ert bolags nästa utmaning!

Har du något företagsexempel där man tagit steget mot cirkulär ekonomi?

 

läs mer…

Mat och Marginaler

Podcasten om näringslära och lönsam hållbarhet inom livsmedelsbranschen.

RSS-länk:
http://ankisundin.se/feed/podcast/

iTunes-länk:
https://itunes.apple.com/se/podcast/mat-och-marginaler-naringslara/id951165411?mt=2

Ankis blogg

Intresserad av mer kost- och näringslära? Välkommen till bloggen! Till bloggen >>

Anki på Facebook

Senast från Twitter

Instagram @ankisundin