Podcast

MM 064: “Zero Impact” fungerar inte i människors vanliga vardag

mm064: analys av programmet zero impactAvsnitt 64 med Mat och Marginaler. Anki Sundin och podkollegan Emilia Arvidsson, gör en analys av klimatprogrammet Zero Impact som bland annat går på UR Play. I avsnitt 2 i realityserien utmanas familjen Akbar Kurda att dra ner på sina koldioxidutsläpp med olika medel. Anki Sundins kommentar till programmet: “Det är bra underhållning men, men det blir en Du är vad du äter i klimatkostym.”

Lyssna på avsnittet och få reda på varför Zero Impact inte skulle fungera i verkligheten. Du får också input kring Daniel Vennards Shift Wheel, som diskuterades i avsnitt MM 055: Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende

read more…

MM 063: Konsistensanpassad mat för över 20 miljarder per år – mat för äldre

mm063 mat för ädre med findusTugg – och sväljsvårigheter, en fråga som tagits på allvar av Findus Special Foods. Deras satsning går under namnet Krafttaget. Mat och Marginaler träffar Gunnel Stuhr Olsson, Head of Special Foods, för ett samtal kring äldres välmående och hälsa men också: vilka möjligheter som finns för näringsliv och vårdapparaten. Det finns många vinnare i frågan kring tugg och sväljsvårigheter – både i termer av mjuka värden, men också i finansiella mått.

Välkommen till veckans avsnitt! read more…

MM 062: Mjölbaggslarv snart på var mans tallrik?

mm062-mjolbaggar-protein - logga för podden mat och marginalerMjölbaggar som källa till protein? Nils Österström är grundare till Tebrito AB (länk till Facebook), som ställer upp i höstens tävling Klimatsmart Mat som Vinnova anordnar och ett smakprovningsevent avgörs i november 2016. Vi  pratar på en ibland ganska raspig linje med måsarna skränandes i bakgrunden från östkusten, där Nils fick njuta av lite ledig tid innan hösten drog igång på allvar för hans del. read more…

MM 061: Girighet kan bli lösningen på dagens utmaningar

värdeskapande - bild på pengarKonsumenter ska inte behöva handa med hjärtat, utan bör bara handla med hjärnan och leta efter produkter som de tycker är bättre än andra. “Det är smart att göra saker hållbart”, säger Fredrik Franke på PwC, och menar att girighet kan bli den driver som löser dagens utmaningar och på sikt räddar planeten. I veckans pod blir det också tydligt att hållbarhet inte längre handlar om välgörenhet, utan om business. Välkommen att lyssna!

read more…

MM 059: Fördelar med cirkulär ekonomi men EU-paketet för svagt samt citrusskal mot föroreningar

mat-och-marginaler_anki-sundinDet finns många fördelar med cirkulär ekonomi. Men är EU:s satsning på cirkulär ekonomi för svagt? Det motsvarar en minskning av växthusgasutsläpp för nio stycken Sverige – men den målsättningen är för låg, menar en del. Dessutom: Hello goodness från Pepsico kan sporra andra att ta ägarskap om hälsofrågan, och svavel och citrusskal kan användas för att sanera från kvicksilver.

read more…

MM 058: Social butik – Matmissionen först i Norden

mat-och-marginaler_anki-sundinVari ligger lönsamheten i en social butik, en sk social supermarket? Jag träffar Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, som är medgrundare till Matmissionen. Vi pratar om direkta och indirekta värden av att butiker kan skänka bort matsvinn istället för att slänga det.

read more…

MM 057: Cirkulär ekonomi svaret på EU:s klimatmål?

mat-och-marginaler_anki-sundinCirkulär ekonomi är så avgörande för att nå EU:s nya klimatmål att EU-komissionen och EIB har beslutat att ge 24 miljarder euro i stöd till företag som vill ställa om. Men vad innebär cirkulär ekonomi för oss som konsumenter eller kunder? Vad betyder det för producenterna, och inte minst för samhälle och miljö?

read more…

MM 056: Smarta mätmetoder driver hållbarhet och lönsamhet

mat-och-marginaler_anki-sundinBolag som kommunicerar sitt hållbarhetsarbete uppfattas externt som mer hållbara än sina konkurrenter. Och sedan gäller det att med smarta mätmetoder mäta sin hållbarhet ordentligt och även koppla det till operativa resultat. I det här avsnittet pratar jag om vikten av att mäta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

read more…

MM 055: Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende

Anki Sundin

Så förändrar vi konsumenternas köpbeteende

Hur ändrar vi konsumenternas köpbeteende för att åstadkomma bättre hållbarhet inom industrin? Och hur får vi konsumenter att betala mer för en mer hållbar produkt utan att de själva får någon egentlig fördel av det? Här berättar jag mer om Shift Wheel, Daniel Vennards koncept – ovärderligt för alla som brottas med att hitta sina produkters faktiska mervärden, öka medvetenheten hos konsumenterna och ta en större del av marknaden.

read more…

Mat och Marginaler

Podcasten om näringslära och lönsam hållbarhet inom livsmedelsbranschen.

RSS-länk:
http://ankisundin.se/feed/podcast/

iTunes-länk:
https://itunes.apple.com/se/podcast/mat-och-marginaler-naringslara/id951165411?mt=2

Ankis blogg

Intresserad av mer kost- och näringslära? Välkommen till bloggen! Till bloggen >>

Anki på Facebook

Senast från Twitter

Instagram @ankisundin