livsmedelssnackisar - bild på livsmedelDet ska snackas och hackas nu för tiden, och jag vill så klart bidra med några inspel. Det handlar om matsvinn, insekter och ekologiskt, och samtidigt om att företag börjar begripa det här med att det går att tjäna pengar på hållbarhet. Det är CSV! Välkommen att botanisera kring Livsmedelsbranschens snackisar som är aktuella för 2016. Finns det fler? Skriv gärna i kommentarerna!

Snackis 1: Matsvinn – hett inom livsmedel

Hela livsmedelskedjan har fått stor uppmärksamhet under det gångna året när det gäller såväl produktion som försäljning och konsumtion, men även vad som händer med all mat som vi inte äter. Det är ett problem som har belysts i flera artiklar, och domen är entydig: vi behöver minska matsvinnet.
Samtidigt kan vi vända på steken och se den affärsmöjlighet som mynnar ur problemet.
Livsmedel är hett, och vi efterfrågar ekologisktTitta inte minst på företaget Scandinavian Organics som valt att göra en produkt baserat på just matsvinn. De köper in ekologiska värphöns, oxben och skrov billigt och omvandlar detta till bland annat köttbullar, pannbiff och buljong. Bland de inköpta varorna hittar vi även ekologiska och kravmärkta grönsaker som ratats för att de inte uppfyller utseendestandard. Som grädde på moset vann företaget Årets Smakutvecklare 2016, ett pris skapat av Livsmedelsföretagen och White Guide. Och resultatet lät inte vänta på sig: en försäljningsökning med 70% under 2015 jämfört med 2014. De hade säkert ökat ändå, men det skadade nog inte att få ett sådant pris.
Lyssna gärna på min intervju med tidigare vd för Scandinavian Organics, Nils Wetterlind: MM 041: Minskat matsvinn med Scandinavian Organics – Slow food, Fast.

Matsvinn & KRAV

Det finns ett stort intresse för svenska KRAV-märkta produkter. Att förädla fullt ätbara men ratade livsmedel ger självsagt flera vinnare.
  • miljön: livsmedelsproduktion och -hantering är resurskrävande. Att få mat mer för samma, eller mindre, resurser ger en miljö- och klimatvinst
  • företagen som satsar: omvandlingen av spill – oavsett bransch – till värdefulla råvaror är själva essensen i begreppet cirkulär ekonomi och innebär tidigare outnyttjade inkomstkällor. I Sverige finns nu även en strävan att kunna öka exporten av svenska livsmedel.
  • samhället: ökade skatteintäkter via ökad konsumtion och nya arbetstillfällen
  • kund och konsument: hälsosam mat till ett billigare pris

Att arbeta med marknadsföringen och PR kring en produkt som är baserad på matsvinn torde rymma många möjligheter.

KRAV kom också i dagarna ut med ett pressmeddelande (mynewsdesk) som konstaterar att intresset för KRAV-märkt svensk mat även finns utanför gränserna. KRAV tog förra året med sig svenska företag till mässan Natural & Organic Products Asia, NOPA. Där träffas producenter och inköpare från hela världen. Här en kommentar om den asiatiska marknaden:
Dessutom märkte vi förra året att Kina är mycket intresserade av KRAV-märkta produkter och vi ville att fler företag skulle få chansen att möta den asiatiska marknaden, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.
 
Och att matsvinnet har utmaningar har också lett till flera insatser. Livsmedelsverket skrev i dagarna om ett samnordiskt projekt för att vi som konsumenter ska kunna göra mer för att minska matsvinnet genom bättre vägledning. Fler åtgärder som kommer att minska matsvinnet är självklart rätt typ av förpackningar och anpassad kyltemperatur. Mer om detta kan du läsa om i pressmeddelandet Mindre svinn med bättre vägledning och genomtänkt datummärkning (LV). Du kan också läsa mer om livsmedelsförpackningar som vi skrev om i våras.

Läs och lyssna gärna mer om matsvinn

MM 040: Minskat matsvinn och effektivare vattenanvändning betyder mera pengar

MM042: Korn och app mot matsvinn

MM 050: Business Unusual ska minska matsvinn

 

Snackis 2: Insektsboom i väst?

Nya livsmedel, här bild på insektI dagarna kom artikeln Danmark får sin första insektsfarm (Svenska Måltider) och det pekar onekligen på det faktum att det snackas om insekter. Vi har inte minst Vinnovas satsning, som är en tävling om klimatsmart protein. Bland deltagarna har vi flera insektsalternativ. Och anledningarna handlar om de fördelar som finns i produktionen av ett sådant (framtida) livsmedel, läs gärna Proteinrik mat: Därför är matinsekterna i antågande. Det har också funnits visionära framtidsmöjligheter, bland annat presenterades Buzzbuilding av ett arkitektkontor, där man menade på att lösningen kan finnas i storstäders rondeller (!). Det handlade helt enkelt om att nyttja oanvändbara rondeller till att bygga insektsfabriker. Det finns förstås frågor kring själva produktionen, läs gärna hela analysen i BuzzBuilding – urban insektsodling en lösning?

Med insekter kommer också företagsmöjligheter. Bugburger har sammanställt en lista på en mängd företag i insektsbranschen (på engelska).

Vi har intervjuat Qvicket, som säljer syrsmjöl. De var så pass tidiga att de sedan en tid tillbaka måste sälja sina produkter från Belgien eftersom Livsmedelsverket än så länge inte har godkänt insekter som livsmedel. Men det händer mycket på den fronten nu. Den 4 oktober håller Vinnova ett seminarium på temat Novel Foods, och dit kommer Livsmedelsverket med programpunkten Reglerna för nya livsmedel, hur de ska tolkas och hur går tillståndsprocessen till? (Zofia Kurowska, Livsmedelsverket)

En spännande trendrapport kom nyligen från Macklean, Insikter #8 – proteinskiftet (rapporten går att ladda ned). Kort och gott, Proteinskiftet som namn talar för sig själv – men det finns utmaningar. Jag vidhåller att alla budskap som syftar till att få människor att ändra sitt beteende behöver vara konsumentnära. Produkter som mynnar från ett proteinskiftesläge står inför utmaningar som behöver tas på allvar för att lyckas nå den breda massan. Vi pratade om detta med Invenire i avsnitt 48 –Från nisch till mainstream? (om insektsmarknaden).

Snackis 3: Ekologiskt populärt – men ifrågasätts.

Livsmedel - ekologiskt kritiseras

Skärmdump från SvD

Ekologiskt hänger kvar och ökar – över hälften av svenskarna vill äta ekologiskt (länk till Lantbruk.com) Samtidigt höjs det röster emot den ekologiska boomen – läs här från DN Debatt ”Ekologiskt jordbruk har aldrig varit bättre för miljön” och Bjørn Lomborg: Ekologisk mat kommer med ett högt pris (SvD). Diskussionerna är heta på flera sätt, men den stora massan konsumenter ser ekologiska produkter som ett bättre alternativ. Dessutom verkar den förhärskande majoriteten av forskare inom området ekologi vara överens om att ekologisk produktion av livsmedel innebär många fördelar jämfört med konventionell.

Snackis 4: Livsmedelsbranschen växer så det knakar.

Hos Food Supply kunde vi i slutet av augusti läsa om att det skapas nya företag i Livsmedelsbranschen, och att den växer mest (journalist: Oscar Örum).

“Det ständiga tillskottet av företag är ett styrkebesked för svensk livsmedelsindustri” – säger Carl Eckerdal, Livsmedelsföretagens chefsekonom i artikeln hos Food Supply

Det som också skvallrar om att svenska livsmedelsbranschen lever i högsta välmåga är alla de seminarier och temadagar som arrangeras. Vi har Livsmedelsdagarna, Livsmedelsforum, Seminarium om Novel Foods, Matologi och många fler. Det som också tycks vara trendande, vilket vi kan läsa om i nästa snackis, är att addera hållbarhet i sitt erbjudande: en konkurrens- och lönsamhetsaspekt som vi gillar!

Matproduktion: vår tids största miljöbov?

Det ligger något motsägelsefullt i att vi å ena sidan har en livsmedelsbransch som ökar, å andra sidan står inför en av de största utmaningarna någonsin ur miljö- och hållbarhetssynpunkt. Den positiva nyheten är att vi har en stor kunskap kring vad som behöver göras inom hållbar matproduktion – forskningen har kommit långt. Det som nu ligger i pipelinen är att få med sig hela kedjan och att omsätta kunskapen till handling i bland annat livsmedelsbranschen. Det här är något som EAT Stockholm Food Forum tog fasta på under deras stora konferens i våras. EAT släppte nyligen en ny video, som delades av Gunhild A Stordalen på Facebook. Där får du en bra sammanfattning om vad EAT vill göra.

Snackis 5: Företag kan tjäna pengar på att vara hållbara

Minska matsvinn och samtidigt hjälpa konsumenten? Det ligger en vinst- och PR-potential i det. COOP lanserade nyligen Smartkassen. Den ger konsumenten möjlighet att själv välja sina varor utifrån recept och med hjälp av en intelligent matlists räknar den sedan ut mängden mat – där överlappande ingredienser från olika recept bara hamnar en gång i varukorgen. Att vara hållbar kan också vara att nyttja matsvinn, som vi skrev om i första snackisen. COOP har också där varit på bollen och sålt “fula grönsaker”. Utan att konsumenten behöver göra något annat än att handla roliga och billiga grönsaker så bidrar man till minskat matsvinn och, sannolikt, bättre marginaler för både odlare och butik. Briljant! Och så självklart på samma gång.

 

Vill du höra mig prata om näringslära eller CSV?

Den perfekta träningsmaten: 29 oktober på BODY Education Day

Gör bolagets perfekta CSV-resa, Växjö och Stockholm i november resp december. Datum sätts senare.

Kontakta mig gärna om du vill diskutera hur du och ditt bolag kan påbörja er csv-resa: anki@ankisundin.se eller ring mig på 0707-292633