Att kommunicera hållbarhet är ett konkurrensmedelKOMMUNICERA HÅLLBARHET. Ditt bolag har just gjort en hållbarhetsresa som skulle få CSV-grundarna Porter och Kramer att tåras i ögonvinkeln. Ni har stenkoll på hur pengar och hållbarhet har ingått äktenskap med varandra. Men det är inte läge att luta sig tillbaka för det. Det är då det kanske viktigaste arbetet gentemot kund och konsument tar vid – att kommunicera vad bra ni är på att arbeta hållbart. I kommunikationen ligger verktygen för att nå ytterligare kraft åt varumärket och ännu större konkurrenskraft.

Pris för bästa hållbarhetsredovisning

I somras delade Aktuell Hållbarhet ut pris för bästa hållbarhetsredovisning. IKEA tog hem storpriset. Vem som hämtade upp priset? Bland annat IKEA:s hållbarhetskommunikatör. Och det är nog inte bara slumpen. Att använda sin hållbarhetsredovisning och ge den ytterligare liv i företagets kommunikation är nästa steg för att stärka konkurrenskraften och vinna nya affärer.

Gör kunderna automatiskt till miljöhjältar

Moderna kunder söker med ljus och lykta efter hållbara affärslösningar som de kan rida på när de själva gör affärer. En matchning där kan innebära ett långt och lönsamt äktenskap. Här blir hållbarhetsredovisningen ett viktigt verktyg. I det dokumentet skriver bolaget allt kring hur hållbar den egna verksamheten är, vilka samarbetspartners man har och hur det kommer andra intressenter än aktieägare till godo. Man kan ange hur mycket man sparar och tjänar på sitt hållbarhetsarbete om man vill.

Ju tydligare man är utan att inkräkta på företagshemligheter, desto bättre för kunden som får mycket trevlig bredvidläsning efter ert möte där ni har berättat om hur mycket vatten ni sparar, hur mycket mindre energi ni gör av med och hur duktiga ni är på att använda det material ni köper in. Allt detta ska självklart avspeglas i det ni levererar till kunden i form av överlägsen service, bättre pris, mer funktionella produkter och liknande värdeerbjudanden. Hållbarheten i sig bör alltså inte vara det enda ni har att locka med, eftersom det inte alltid är tillräckligt för att hålla konkurrensen stången.

Hållbarhetsredovisningen är också avgörande för många investerare när de ska satsa pengar i en given bransch, eftersom den berättar för dem hur verksamhetens potential ser ut även framgent. Kan vi fortfarande tjäna pengar på den här affärsidén om 3, 5 eller 10 år, och klarar verksamheten en genomlysning utan att dra med sig investerare ned i någon skandal?

Du kan lyssna/läsa om hur du kan använda storytelling i ditt kommunikationsarbete och vikten av hållbarhetskommunikation i MM 060: Att kommunicera Creating Shared Value

Goda exempel: företag som väljer att kommunicera hållbarhet

Att kommunicera hållbarhet är ett konkurrensmedel

Foto: Stefan Nilsson

COOP valde att förra hösten sälja roliga grönsaker, vilket de också marknadsförde på ett lättsamt och tilltalande sätt. Det är ett utmärkt exempel på hur hållbara insatserna kan kommuniceras till konsument. Även den sociala satsningen Matmissionen kom ut i både artiklar och egen marknadsföring, där man visade på hur matsvinn kunde vara en affärsmöjlighet. Lyssna gärna till mitt samtal med Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij om Matmissionen i avsnitt 58 (pod).

Så här arbetar Max Restauranger med att kommunicera att de vill vara med i hållbarhetsmatchen. De rankas som ett av Sveriges mest hållbara företag. I augusti lanserade de en helt grön restaurang på Way Out West, ett sätt att visa på sitt intresse för klimatsmarta alternativ. De anser sig vara hållbara – och de visar det.

ICA har valt att koka ner klimatsmarta val i butiken till klimatsmarta recept för konsument. Ur hållbarhetsrapporten ICA först med klimatguidade recept:

Under kvartalet lanserades en klimatguidning av recepten på ica.se. Recepten får ett, två eller tre löv som symboliserar hur bra de är ur ett klimatperspektiv. I slutet av perioden var cirka 2 000 recept klimatguidade och framöver kommer alla nya recept att klimatberäknas.

Det skulle vara ett fantastiskt nästa steg att också ta hänsyn till näringstätheten i förhållande till klimatpåverkan i en sådan satsning. Jag har tidigare skrivit om det så kallade NDCI-indexet (nutrient density to climate impact) i Klimatvänlig och näringsrik mat.

Fler har fått upp ögonen för hållbarhetskommunikation

Kommunicera hållbarhet - kurser och seminarier aktuella bild på bok och glasögonKommunikation av hållbara insatser är i ropet – och det märks inte minst på de utbildningar och seminarier som gått under hösten 2016. Här är några exempel.

och

Relaterade länkar

Kommunicera och mäta hållbarhet avgörande för konkurrenskraften (från denna sajt)