Mycket ansvar läggs på oss konsumenter att välja hållbara varor när vi handlar. Men är det verkligen konsumenten som ska bära allt ansvar att handla hållbart? Jag menar att det inte är det.

Nudging i all ära…

Hur vi får vår konsumentgrupp att välja hållbart är ett diskussionsämne som kanske är särskilt intressant med det senaste Nobelpriset i ekonomi i färskt minne, där nudging tas upp som ett beteendeekonomiskt redskap. Och ett pris av sådan kaliber gör att många hakar på nudgingtemat. Du kan till exempel lyssna på panelen som reder ut begreppet “nudge” i podden Feeders Nobelspecial (Livsmedelsföretagen). Nära inpå diskuterades också miljömärkning hos SVT som en metod för nudging med Finansdepartementet som arrangör. Jag tror själv att nudging som fenomen är ett mycket viktigt tillskott i verktygslådan när vi hjälper människor att välja “rätt”. Dessutom behöver vi arbeta med konsumentnära värden. Det är inte alltid som vi som konsumenter bryr oss om det företagsvärlden bryr sig om, och då behöver vi skifta fokus på vår kommunikation.

Läs gärna hela artikeln på LinkedIn och lägg mig gärna till ditt nätverk:

https://www.linkedin.com/pulse/det-är-inte-konsumenten-som-ska-handla-hållbart-anki-sundin/