fula grönsakerFULA GRÖNSAKER som affärsidé. Om man tittar på senaste dagarnas rapportering på temat fula grönsaker är flera medier inblandade – främst ur hållbarhetssynpunkt. Men det finns några aspekter till som svarar på varför fula grönsaker är en bra affär.

Vilka intressenter påverkas av att det säljs fula grönsaker?

Utgångspunkten är CSV -Creating Shared Value – där tittar vi på flera intressenters möjligheter till att skapa och få värde. I detta fall handlar det om odlare, konsumenter, återförsäljare (livsmedelsbutiker och grossister), markägare, och miljön.

Ett aktuellt exempel på återförsäljare – COOP

Om vi tittar specifikt på COOPs val att sälja fula grönsaker – vad är det som motiverar dem? Det finns flera fördelar: de kan sälja frukt och grönt som de annars inte hade haft avsättning för. Här väljer de också att kalla dem ”roliga grönsaker”, som kanske ytterligare kan locka framför allt barn att äta mer grönsaker (om det stämmer får vi återkomma till, men det är en spännande tanke). COOP kan då ta rollen som miljöhjälte och möjligen även hälsohjälte. De har redan fått mycket uppmärksamhet för den här satsningen och nu ska det bli intressant att veta om konsumenterna är beredda att handla de här varorna. Länge har det hörts röster för att ”ta bort momsen” på frukt och grönt för att det ska bli billigare. Här har vi en lösning på den privatekonomiska frågan när det gäller den här typen av livsmedel. Frukt och grönt kommer aldrig att konkurrera med läsk och godis, men om prislappen är en anledning till att folk inte köper så mycket så borde den här satsningen öka konsumtionen.

Vad vill och behöver livsmedelsföretag idag vara sammankopplade med?

Idag är det nästan en hygienfaktor för ett livsmedelsföretag att framstå som miljömedvetet. Som konsumenter förväntar vi oss en viss standard när vi handlar. Och COOP hakar på trenden som Ugly Fruit och andra aktörer utomlands har skapat – samtidigt som COOP här blir miljöhjälte och hälsohjälte så blir konsumenten också det. COOP gör det enkelt för oss som konsumenter att ta ett steg i rätt riktning och handla med miljövänligt – dessutom utan att behöva betala mer för produkten. Det här är verkligen Shared Value, gemensamt värde. Det blir värdefullt för COOP, värdefullt för konsumenten och värdefullt för miljön.

 

COOP i media den senaste tiden
COOP börjar sälja fula grönsaker (Expressen)
Metro (papperstidningen): “Fula” grönsaker får en andra chans (om COOP)
Fula grönsaker ska minska matsvinnet (Sydvenskan) och SvD (samma titel)

 

Det finns också en rapport som Konsumentföreningen gjort – “De ratade grönsakerna”, där man tittar specifikt på matsvinn.

 

Relaterade länkar

Mat och miljö: COOP satsar på fula grönsaker (blogg)

MM039: Gör kakan större (med Ugly Fruit) – (pod)

 

Bild: foto av tidningen Metro som rapporterar om COOP och fula grönsaker