Effektivast viktminskning: Så går du ned i vikt med fem enkla regler

5 regler för bästa viktminskningen

5 regler för bästa viktminskningen

Dags för ett nytt år av bantning! Letar du efter bäst och effektivast viktminskning? Lockas du av nya, exotiska super foods som lovar bättre fettförbränning? Tänk om och tänk rätt. Lösningen sitter inte i en orimligt hög ambitionsnivå och fettförbrännande fröer, utan i… huvudet. Här berättar jag varför det inte är maten som är kärnan i problemet med kilona som inte vill ge med sig, allt paketerat som fem enkla regler.

Tråkdieten - näringsrik utan att få igång belöningssystemet

Tråkdieten – näringsrik utan att få igång belöningssystemet

Nr 1: Följ tråkdieten för effektivast viktminskning

För effektivast viktminskning är det näringsrik, mättande mat som gäller. Om det känns roligt att äta så väljer du sannolikt fel mat. Det ska inte vara överdrivet lustfyllt att äta, för då triggar vi belöningssystemet som i sin tur triggar oss att mumsa i oss mer än vi behöver. Dessutom finns risken att vi blir fokuserade på helt fel mat – snabba kolhydrater i kombination med fett, i vissa fall gärna toppat med salt. Här hittar vi inte minst traditionell snabbmat. Det är ganska lätt för en person att mumsa i sig en stor del av dagsbehovet i form av pizza eller hamburgare med ”fel” sammansättning. Det finns näringsrika varianter av det vi gärna kallar snabbmat, men det är inte grönsaksstinn hamburgare eller pizza med ett enda lager fet ost och resten räkor och kronärtskocka som vi helst vill ha när belöningssystemet får råda.

Som en doktor i min närhet brukar uttrycka det: ”Om det plingar till i bollen när man äter så är det fel.”

Förstå dig själv

Förstå dig själv

Nr 2: Förstå dig själv och fråga dig själv varför

En del av att hitta effektivast viktminskning för dig själv är att förstå ditt eget beteende. Varför vill du äta när du äter? Är det hunger eller sötsug? Ett motmedel mot tristess, en sysselsättning i sig eller något du tar till när känslorna tar över? Kartlägg när du blir sugen på det onödiga – det som du vet förstör för dig att nå dina mål. Då vet du också var en del av problemet ligger och kanske lättare kan hantera det.

Ät elefanten i små delar

Ät elefanten i små bitar

Nr 3: Ät elefanten i små bitar

Att ha som mål att gå ned i vikt, börja träna fem pass i veckan, sluta äta godis, alltid laga egen mat från grunden, sluta stressa och dessutom få trädgården att se ut som om man hade en engelsk trädgårdsmästare är lönlöst. Det blir för mycket på en gång. Då är det bättre att du väljer ut det som är viktigast just nu. Du har hört det förut, och det tål att upprepas: ät elefanten i små bitar istället för att försöka sluka den hel. Välj ut det som är absolut viktigast och lägg det andra åt sidan tills du har klarat av det du behöver prioritera.

Gör små förändringar som ger stor effekt

Gör små förändringar som ger stor effekt

Nr 4: Gör små förändringar som ger stora resultat istället för tvärt om

Att byta ut hela sitt nuvarande kostupplägg till sockerfritt, ekologiskt, magert, kostfiberrikt och grönsaksrikt från att ha livnärt sig på friterat, sockerstint och fiberfritt i 20 år blir vem som helst övermäktigt. Den här regeln går hand i hand med nr 3.

Ifrågasätt allt!

Ifrågasätt allt!

Nr 5: Ifrågasätt och kritisera allt

Ifrågasätt och kritisera allt du läser, hör och ser om kost- och näringslära i allmänhet, och viktminskning i synnerhet. Även den här bloggartikeln. Vi matas med desinformation och rena lögner varje dag via medier, vänner och bekanta som försöker hjälpa till med någon metod de läst och hört om och inte minst folk som vill pracka på dig en massa skräp – allt från böcker till kosttillskott som ska göra dig smärt och smal, lycklig och solbrun i ett trollslag.

Förresten har jag själv skrivit en bok om viktminskning. Läs den, så får du själv avgöra om det är något att ha. Kom ihåg: ifrågasätt och kritisera allt.

Vad tycker du om trendiga dieter?

Vad tycker du om trendiga dieter? Vad finns det för för- och nackdelar med dem? Vad behövs för att kunna gå ned i vikt på ett hållbart och  långsiktigt vis?

Kommande föreläsningar med Anki Sundin

Den perfekta träningsmaten, Gym & Sim, Vallentuna, 20 mars. Mer info inom kort.

Optimal viktminskning, Söders källa, 3 april. Mer info inom kort.

1 Comment

  1. Hej Anki. Tack för tipset! Underbar blogg 🙂

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Veckans bästa fitness artiklar & blogginlägg - Vecka 6 - Jonathan Eriksson - […] Effektivast viktminskning – Av Anki Sundin […]

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *