Text: Emelie Andersen, NGruppen

”Mörk choklad är bra för din hälsa.” ”Mörk choklad minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar” Choklad sägs ibland vara det bästa man kan äta. Vad finns det egentligen för vetenskapliga belägg för detta? Nedan följer en kort sammanfattning om choklad, dess antioxidanter och några av dess hälsoeffekter.

Olika sorters choklad

Kakaoträdet kommer ursprungligen från Amazonas och det finns två huvudsorter av bönor (Criollo och Forastero) men även en mängd hybrider (Trinitario är den vanligaste). (Bilden lånad från www.drickochnjut.se)

Det finns fyra olika sorters choklad som innehåller olika mängd kakaomassa:

Mörk choklad: Måste innehålla minst 35% kakaomassa, kakaosmör och socker. Riktigt mörk choklad är väldigt besk i smaken på grund av det höga flavanolinnehållet.

Vit choklad: Innehåller kakaosmör, mjölkpulver och socker, alltså inget kakaopulver eller kakaomassa. För att få kallas vit choklad måste den enligt EU innehålla en viss procent kakaosmör.

Mjölkchoklad: Innehåller färsk mjölk eller skummjölkspulver och minst 30% kakao. Tack vare mjölken har denna choklad mildare smak än mörk choklad.

Blockchoklad: Denna sort är enligt EU inte berättigad namnet choklad längre på grund av för låg halt kakao varpå den nu istället enbart kallas block.


Påståenden och sanningar

Grassi och medarbetare gjorde en randomiserad studie på 15 friska försökspersoner. Efter en 7-dagars period utan några livsmedel med kakao delades de in i två grupper varav den ena åt 100 g mörk choklad (480 kcal) och den andra 90 g vit choklad (480 kcal) i femton dagar.

Efter denna 15-dagars period hade de återigen en 7-dagars så kallad ”wash out-period” utan kakaoinnehållande livsmedel varpå de bytte till den andra chokladsorten i 15 dagar. Resultaten visade att mörk, men inte vit, choklad minskade blodtrycket och förbättrade insulinkänsligheten bland dessa personer (1).

Choklad bra för blodfetterna?

Det råder ju inga tvivel om att choklad är ett energirikt livsmedel varpå mesta delen av energin kommer från mättade fettsyror och socker. Fettet i choklad består dock till stor del av stearinsyra som till skillnad från många andra mättade fettsyror inte verkar försämra kolesterolvärdena.

I en review inom området tar man upp en studie där försökspersonerna fick äta mjölkchoklad istället för snacks med högt kolhydratinnehåll. HDL-kolesterolet ökade och triglyceriderna i plasma minskade signifikant (vilket generellt betraktas som en bra utveckling, även om debatten kring fett och kolesterol alltjämt pågår). Författarna till denna artikel hävdar att resultatet troligtvis berodde på den höga proportionen av stearinsyra i choklad (2).

Det vore intressent att utföra fler studier som syftar till att se effekten av mörk choklad bland personer med diabetes och/eller personer med högt blodtryck.


Verksamma ämnen i choklad

Choklad, speciellt mörk, är rikt på antioxidanter. Bland dessa återfinns epicatechin och catechin, samt oligomerer (kedjor) av dessa som tillhör gruppen flavanoler. Förutom choklad finns flavanoler i vin, te, frukt och grönsaker. (Bilden lånad från www.aroma.se)

Vissa flavanoler verkar tas upp i kroppen bättre än andra. En studie visade att catechin inte absorberades lika bra som epicatechin. Detta kan bero på att ämnena ser olika ut och att de har olika löslighet. Den antioxidativa egenskapen beror på flavanolmolekylernas struktur. Även om choklad, speciellt mörk, innehåller mycket av epicatechin och catechin kan så mycket som 90% förloras under skörd och processning beroende på tillvägagångssättet som används. Trots detta har studier visat att kakaopulver och extrakt har högre antioxidativ kapacitet än många andra flavanolrika livsmedel såsom grönt och svart te, rött vin, blåbär och jordgubbar (3).

Sammanfattning

Trots det höga energiinnehållet i choklad är det ett livsmedel som faktiskt verkar bidra med många positiva egenskaper på grund av sitt höga innehåll av antioxidanterna epicatechin och catechin. Då choklad är rikt på stearinsyra verkar det inte försämra blodfettprofilen och studier visar på förbättrade värden på insulinkänslighet och blodtryck. Det ser alltså ut som att man har all anledning att njuta av en liten bit mörk choklad till efterätt.


Referenser:

1. Grassi D, Lippi C, Necozione S, Desideri G and Ferri C. Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons. Am J Clin Nutr. 2005;81:611-4

2. Rössner S. Chocolate-divine food, fattening junk or nutritious supplementation? Eur J Clin Nutr. 1997;51:341-45.

3. Keen CL, Holt RR, Oteiza PI, Fraga CG and Schmitz HH. Cocoa antioxidants and cardiovascular health. Am J Clin Nutr. 2005;81(1 suppl):298S-303S.


Kuriosa:

Theobroma Cacao-”the divine food” (Carl von Linné, Systema Naturae 1935)