Blogg

Hållbarhet som konkurrensmedel: Om vikten av att kommunicera

Att kommunicera hållbarhet är ett konkurrensmedelKOMMUNICERA HÅLLBARHET. Ditt bolag har just gjort en hållbarhetsresa som skulle få CSV-grundarna Porter och Kramer att tåras i ögonvinkeln. Ni har stenkoll på hur pengar och hållbarhet har ingått äktenskap med varandra. Men det är inte läge att luta sig tillbaka för det. Det är då det kanske viktigaste arbetet gentemot kund och konsument tar vid – att kommunicera vad bra ni är på att arbeta hållbart. I kommunikationen ligger verktygen för att nå ytterligare kraft åt varumärket och ännu större konkurrenskraft.

läs mer…

Ekoägg – insektsmjöl gör dem ogiftiga?

giftiga ekoägg - mata hönsen med insekstmjöl?Den senaste tidens främsta snackis inom livsmedel är utan tvekan den om ekoäggens dioxin och PCB-innehåll.

 

Det har också gjort att eko överlag har fått sig en större granskning än tidigare – hur bra är eko – och vet konsumenten egentligen vilka egentliga skillnader som finns mellan ”vanliga” varor och eko-varor?
När det gäller äggen så är det fodret, i form av fiskmjöl, som anses vara boven i dramat.

läs mer…

5 snackisar om livsmedel 2016 – analysen

livsmedelssnackisar - bild på livsmedelDet ska snackas och hackas nu för tiden, och jag vill så klart bidra med några inspel. Det handlar om matsvinn, insekter och ekologiskt, och samtidigt om att företag börjar begripa det här med att det går att tjäna pengar på hållbarhet. Det är CSV! Välkommen att botanisera kring Livsmedelsbranschens snackisar som är aktuella för 2016. Finns det fler? Skriv gärna i kommentarerna!

läs mer…

Varför mäta hållbarhet?

bild på skog och vatten. Inlägg varför mäta hållbarhetVarför mäta hållbarhet? Grönt eller lönsamt? Moderna företag behöver inte välja. Några av världens mest framgångsrika företag betraktas som ”gröna”. Om det är tack vare att hållbarhet står högt på agendan eller om det snarare handlar om exceptionellt välmanagerade företag i allmänhet kan vi återkomma till, men faktum kvarstår – att vara grön, hållbar eller miljösmart har de bästa i klassen förstått inte står i motsats till lönsam. Att räkna på vad hållbarhet är värt i reda pengar är därför avgörande. Låt oss titta närmare på varför vi ska mäta hållbarhet.

läs mer…

Replik: Kommunicera och mäta hållbarhet avgörande för konkurrenskraften

bild på pengar i inlägg om att mäta hållbarhetI SvD Näringsliv kunde vi nyligen läsa debattartikeln ”Öka hållbarheten i hela livsmedelskedjan”, som handlar om utmaningarna och möjligheterna kring svensk livsmedelsproduktion, nu och framgent. Här menar jag att ytterligare två mål är helt nödvändiga: att mäta hållbarhet i finansiella siffror i den mån det är möjligt, samt att kommunicera hållbarhetsarbetet till marknaden. Bara så får kunder och konsumenter kännedom om vad branschen gör. Det ger samtidigt mervärde till en given produkt och aktör.

läs mer…

EAT Stockholm Food Forum 2016

Johan Rockström Eat Stockholm Food Forum EAT Stockholm Food Forum beskrivs som ett toppmöte med fokus på matfrågor, då främst med tanke på klimatet, hälsan och miljön. Här samlas kloka tankar och andan är visionär. Det stora målet handlar om hållbar matproduktion, och även konsumtion. Det viktiga i sammanhanget är att gifta samman business med de vetenskapliga resultat som finns idag. Vi var på plats och här är en rapport från dag 2.

läs mer…

Klimatsmart protein – Vinnova finansierar

vinnova logga text om klimatsmart proteinMedan vi väntar på ett godkännande för att klassa matinsekter som livsmedel händer det spännande saker på innovationsfronten. Vinnova erbjuder inte bara en finansiering på ca 500 000 kronor till den eller dem som framställer klimatsmart protein. Bland deltagarna finner vi både företag och läroverk. Läs mer om vägen till nästa klimatsmarta protein. läs mer…

BuzzBuilding – urban insektsodling en lösning?

BuzzbuildingBuzzBuilding? Insektsodling i stan kan bli en del av lösningen på proteinbehovet framgent. Urban insektsodling i så kallade Buzzbuildings är Belatchew Arkitekters kreativa förslag på framtidens proteinbehov. De har redan tidigare placerat BuzzBuilding på Vanadisplan i en vision där dessa futuristiska byggnader helt kan ersätta de nästan 50 000 ton kött som stockholmarna äter per år med syrsor. Nu har turen kommit till Taiwans huvudstad Taipei.

läs mer…

Hållbara livsmedelsförpackningar en lönsam affär

livsmedelsforpackningar Tetra PakLivsmedelsförpackningar under lupp. Vi är i kontakt med Tetra Paks miljödirektör Erik Lindroth, där vi ställer frågan om hur hållbarhet och lönsamhet är knutna till varandra. Att erbjuda hållbara och förnybara livsmedelsförpackningar handlar om så mycket mer än att endast vara miljöhjälte. Vi tittar på vilka vinnarna är och varför. Och för dig som är extra intresserad: tips om ett heldagsseminarium på temat livsmedelsförpackningar. läs mer…

Om Anki Sundin

Anki Sundin är en av Sveriges mest uppskattade och välkända nutritionister / näringsfysiologer som har breddat sin syn på näringsläran genom att lägga till business-aspekten.
Läs mer om Anki här >>

Podcast: Mat och Marginaler

Lyssna in på den nya podden Mat och Marginaler – näringslära och lönsam hållbarhet inom livsmedelsbranschen.
Lyssna nu >>

Anki på Facebook

Senast från Twitter

Instagram @ankisundin