Blogg

EAT Stockholm Food Forum 2016

Johan Rockström Eat Stockholm Food Forum EAT Stockholm Food Forum beskrivs som ett toppmöte med fokus på matfrågor, då främst med tanke på klimatet, hälsan och miljön. Här samlas kloka tankar och andan är visionär. Det stora målet handlar om hållbar matproduktion, och även konsumtion. Det viktiga i sammanhanget är att gifta samman business med de vetenskapliga resultat som finns idag. Vi var på plats och här är en rapport från dag 2.

läs mer…

Klimatsmart protein – Vinnova finansierar

vinnova logga text om klimatsmart proteinMedan vi väntar på ett godkännande för att klassa matinsekter som livsmedel händer det spännande saker på innovationsfronten. Vinnova erbjuder inte bara en finansiering på ca 500 000 kronor till den eller dem som framställer klimatsmart protein. Bland deltagarna finner vi både företag och läroverk. Läs mer om vägen till nästa klimatsmarta protein. läs mer…

BuzzBuilding – urban insektsodling en lösning?

BuzzbuildingBuzzBuilding? Insektsodling i stan kan bli en del av lösningen på proteinbehovet framgent. Urban insektsodling i så kallade Buzzbuildings är Belatchew Arkitekters kreativa förslag på framtidens proteinbehov. De har redan tidigare placerat BuzzBuilding på Vanadisplan i en vision där dessa futuristiska byggnader helt kan ersätta de nästan 50 000 ton kött som stockholmarna äter per år med syrsor. Nu har turen kommit till Taiwans huvudstad Taipei.

läs mer…

Hållbara livsmedelsförpackningar en lönsam affär

livsmedelsforpackningar Tetra PakLivsmedelsförpackningar under lupp. Vi är i kontakt med Tetra Paks miljödirektör Erik Lindroth, där vi ställer frågan om hur hållbarhet och lönsamhet är knutna till varandra. Att erbjuda hållbara och förnybara livsmedelsförpackningar handlar om så mycket mer än att endast vara miljöhjälte. Vi tittar på vilka vinnarna är och varför. Och för dig som är extra intresserad: tips om ett heldagsseminarium på temat livsmedelsförpackningar. läs mer…

Matsvinnet i Sverige – problem eller möjlighet?

matsvinnet i Sverige

Från SVT:s webbplats

Matsvinnet i Sverige. Det senaste året har artiklar publicerats i rasande takt. I och med att vi uppmärksammar cirkulär ekonomi, klimatfrågor och var den enskilde konsumenten har för ansvar mer och mer, är det inte så konstigt att matsvinnet också har fått rum i rampljuset. Senast i slutet på februari uppmanade Livsmedelsverket oss att inte ska slänga maten som passerat bäst före-datumet. I DN skriver Staffan Kihlström om hur konsumenten hanterar maten i hemmet, i artikeln Var fjärde följer ännu blint matens bäst före-datum. Det finns också de som tycker att för stor tyngd läggs vid konsumentens ansvar – bland annat i en debatt på SvD (från 8 nov 2015) : ”Skyll inte matsvinnet på konsumenterna” – av Andreas Jakobsson, journalist och författare till boken Svinnlandet. Men vilka är problemen – eller finns det rentav möjligheter?

läs mer…

Matmissionen. 45 ton mat som inte slängdes

Matmissionen

Foto: Stefan Nilsson

Matmissionen. En social satsning sparade 45 ton potentiellt livsmedelssvinn. Vinnarna är många. Stadsmissionen som driver den sociala butiken Matmissionen, Axfood som sannolikt kostnadsbesparar. Och inte minst de konsumenter som får ta del av livsmedel till ett lägre pris. Men även miljön är en vinnare. Det här är ett exempel hur man skapar gemensamt värde, creating shared value. Här går hållbarhet och, på sikt, lönsamhet går hand i hand.

 

 

 

läs mer…

Effektivast viktminskning: Så går du ned i vikt med fem enkla regler

5 regler för bästa viktminskningen

5 regler för bästa viktminskningen

Dags för ett nytt år av bantning! Letar du efter bäst och effektivast viktminskning? Lockas du av nya, exotiska super foods som lovar bättre fettförbränning? Tänk om och tänk rätt. Lösningen sitter inte i en orimligt hög ambitionsnivå och fettförbrännande fröer, utan i… huvudet. Här berättar jag varför det inte är maten som är kärnan i problemet med kilona som inte vill ge med sig, allt paketerat som fem enkla regler.
läs mer…

Så får vi konsumentens köpbeteende hållbart

Så förändrar vi konsumentens köpbeteende

Lånad från cll.fi

”Moral räcker inte för att förändra invanda beteenden” konstaterar Sanna Torén Björling helt riktigt i sin artikel i DN. För att få konsumentens köpbeteende att bli mer hållbart så måste värdeerbjudandet ligga mer konsumentnära än vädjan till omsorg för andra och viljan att rädda miljö och klimat. Men hur får vi då till en hållbar konsumtion? Enkelt. Genom att erbjuda bättre produkter, som också råkar vara mer hållbara. Det betyder inte sällan också mer lönsamma produkter för företaget.

läs mer…

Sockerskatt minskar läskinköp med 17%

SaftglasSka vi ha sockerskatt i Sverige? Sockerskatten i Mexiko pekar på att konsumtionen av sockersötad läsk minskar drastiskt om man höjer priset, även måttligt. Men det visar sig att framgången inte bara har med sockerskatt att göra.

läs mer…

Om Anki Sundin

Anki Sundin är en av Sveriges mest uppskattade och välkända nutritionister / näringsfysiologer som har breddat sin syn på näringsläran genom att lägga till business-aspekten.
Läs mer om Anki här >>

Podcast: Mat och Marginaler

Lyssna in på den nya podden Mat och Marginaler – näringslära och lönsam hållbarhet inom livsmedelsbranschen.
Lyssna nu >>

Anki på Facebook

Senast från Twitter

Instagram @ankisundin